در این که اصولا کتاب های آسمانی بسیار بحث انگیز هستند هیچ شکی نیست. حتی مومن ترین و معتقدترین مردم هم به این موضوع معترفند.

در حال خواندن تورات هستم روزی یک باب. گذشته از بحث خیلی کلی زن ستیزی و مردسالاری و همچنین نظام طبقاتی و نژادی و همینطور توضیح مذهبی پیدایش یک نکات ریزی هم برای من جای تفکر داره.

باب اول می گه: و خدا گفت آدم را به صورت ما و مافق شبیه ما بسازیم تا بر ماهیان دریا و پرندگان آسمان و بهایم و بر تمای زمین و همه حشراتی که بر زمین می خزند حکومت نماید پس خدا آدم را به صورت خود آفرید و او را به صورت خدا آفرید ایشان را نر و ماده آفرید….  و خدا گفت همانا همه علف های تخم داری که بر روی تمام زمین است و همه ی درختهایی که در آنها میوه ی درخت تخم دار است به شما دادم تا برای شما خوراک باشد. و به همه حیوانات زمین و به همه ی پرندگان و به همه جشرات زمین که در آنها حیات است هر علف سبز را برای خوراک دادم و چنین شد.

بعد تازه در باب دوم صحبت از آفرینش آدم از خاک زمین و قرار دادنش در باغ عدن می کنه.

در ضمن در باب چهارم که آدم و حوا هابیل و قابیل رو به دنیا می آورند پس از کشته شدن هابیل به دست قابیل , قابیل به شرق عدن می ره و از زوجه اش صاحب پسری به نام خنوخ میشه.

حالا سوال اینه که آیا منطقی هست که استنتاج کنیم که به روایت کتاب مقدس تیره ی نسل آدم و حوا با تیره ی باقی انسان ها متفاوت است و تاریخ و زمان پیدایش شون هم متفاوت هست؟ در ضمن گویا فقط حوا از دنده آدم آفریده شده. وگرنه طبق باب اول -پس خدا آدم را به صورت خود آفرید و او را به صورت خدا آفرید ایشان را نر و ماده آفرید- یعنی تیره ی غیر باغ عدنی ها از همان ابتدا نر و ماده آفریده شده.

سوال کوچک بعدی این است که آیا منطقی ست که استنتاج کنیم انسان قرار است که گوشتخوار نباشد و گیاه خوار باشد؟ این یکی البته در باب ها و سفرهای بعدی تایید نمی شود خصوصا که بحث قربانی و ذبح حیوانات در تمام کتاب های مقدس نقل شده.

به هر حال که جای بحث و اختلاف نظر بسیار است.

همین طور که باب به باب جلو می رم سعی می کنم سوال ها و مواردی که به ذهنم میاد رو یادداشت کنم.

دوستتون دارم. خوش بگذره. به امید دیدار