و دقیقا موضوع سر همینه.
چرا باید در کشوری -اسما جمهوری- با قوانین -اسما اسلامی- با ملتی “غیور”, با ارزشهای “والای اسلامی”, که برای ارزش های انسانی احترام قایل هست, و ایضا نه در بحران است و نه در حال جنگ داخلی هست و نه جنگ خارجی, از شصت و سه میلیون نفر جمعیت یکصد و چهل و هشت نفر مستوجب مجازات اعدام شناخته می شند, و این مجازات در ملا عام به اجرا در میاد, و کسی عمق فاجعه رو نمی بینه!

یعنی یا در ایران بیش از هر کشور دیگه ای فساد اخلاق و تجاوز به عنف وجود داره -که در درجه ی نخست شکست قوانین اسلامی یا دولت جمهوری اسلامی ست- یا در ایران قوانین با تمام کشورهای دنیا متفاوت است -یعنی تمام مممالک دنیا قوانینشان می لنگد و ایران خیر- یا در ایران از روی معده -و نه به دنبال محاکمه و رای هیات قضات- حکم صادر می شود.

نظرات یک روانشناس در مورد ترویج خشونت در جامعه جالب بود.

شاید این اطلاعات جالب باشد:
آخرین اعدام در کشور کاستاریکا در سال 1859 اتفاق افتاد. در استرالیا در سال 1967, در برزیل در سال 1855, در ترکیه در سال 1984, فرانسه 1977, بلژیک سال های 1863 و 1950, در عربستان سعودی و پاکستان در سال 2005, در لیختن اشتاین در سال 1785, و در کانادا در سال 1962.
یک نگاه کلی نشون می ده که در کشورهای اروپایی در قرن بیست و یکم تقریبا مجازات اعدام وجود نداشته, در حالی که در کشورهای آسیایی و خاور میانه آخرین تاریخ های اعدام اغلب به قرن بیست و یکم بر می گرده.

جالب تر از همه آمریکای جنایتکار است. تنها کشور از بین سی و هفت کشور در کل قاره ی آمریکاست که در سال 2007 مجازات اعدام داشته, و به غیر از کوبا و جاماییکا (سال 2003) تنها کشور در قاره ی وسیع آمریکاست که در قرن بیست و یکم مجازات اعدام رو در کشور انجام داده!!

یک جای کار ایراد داره. خشونت های جمعی و این همه جرم و جنایت و بدتر از اون, خشونت, در یک کشور, نشان دهنده ی بیماری های بسیار جدی و قابل تعمق در فرهنگ و جامعه است. من فکر نمی کنم اعدام های فردی و جمعی درمان بیماری های حاد و مزمن یک فرهنگ و یک ملت باشد.
یک چیزی مسموم است. یک چیزی کثیف است, لجن. یک چیزی مردم را آزار می دهد. یک خشونت ناشناخته…خصومت های بی دلیل…ترس, ارعاب, خفقان, تجاوز به عنف, آدمکشی, خودکشی, دارزدن ها و سنگسار های جمعی…

جهنم است آنجا…لجن زار…یا اسفل سافلین؟ ضحاکند اینها, یهودا یا ابلیس؟

دوستتون دارم. خوش بگذره. به امید دیدار