سلام
والله اگر فکر می کنید که در کشور فخیمه کانادا آقایون خیلی از ایرانی ها فهمیده تر و گل تر هستند اشتباه می کنید.
همین دیروز من یه بحث نسبتا طولانی با مارتین که احتمالا معرف حضورتون هست داشتم. هر چی خاستم خانمی به خرج بدم نشد. آخر سر عصبانی شدم. بابا اصل و اساس موضوع اینه که خانمها اونقدری که فکر می کنیم با آقایون تفاوت بنیادی و اساسی ندارند. ما متفاوت بارشون میاریم. جامعه متفاوت بارشون میاره. بدبختی این تفاوت به جایی می رسه که خانم ها می شن زیردست آقایون.
من سال 56 کودکستان میرفتم و 4 سالم بود. توی مدرسه بین بچه ها حرف شد که پدر و مادر ها چکاره هستند.من گفتم مامان من دکتره. بچه ها (همه دختر بودند و مدرسه هم شمال شهر بود) یک صدا گفتند که مامان که دکتر نمی شه. مامانت حتما پرستاره. بابات شاید دکتره. من گفتم نه بابای من سرهنگه مامانم دکتره. چون بچه ها پافشاری کردند من آمدم خونه و از مامان بزرگم پرسیدم مامان من پرستاره؟ مامان بزرگم گفت نه دکتره. اما تا یکی دوسال من هنوز شک داشتم که احتمالا مامان بزرگم به من دروغ گفته.
ما داریم نا آگاهانه دختر رو با این تفکر بزرگ می کنیم که از پسر چیزی کم داره. ناآگاهانه تبعیض رو بهش منتقل می کنیم.در زمینه ذهنی اش این رو ایجاد می کنیم که توانایی انجام یه سری کارها فقط در پسرها وجود داره. ما در حق جامعه جنایت می کنیم.
مارتین می گه من (کت بالو) فمینیست هستم. می گه دوست دختر خودش هم فمینیسته. دوست دخترش لهستانی است به نام ایوانا. ازمارتین پرسیدم تعریف فمینیست چیه؟ گفت که این که بگیم که زن ها از مرد ها بهتر هستند. اگه اونچه که مارتین می گه درست باشه با این تعریف من فمینیست نیستم. من فقط می گم ما در حق یه عده از انسان ها ندانسته ظلم می کنیم. حالا در این زمان این ظلم در حق زنان و سیاهپوست هاا داره اعمال می شه. نمی گم فقط در حق اینها داره ظلم می شه اما اینها کسانی هستند که من ازش خبر دارم. و ظلم در حق زنان رو خودم لمس کرده ام.
من آخر بحثم با مارتین بهش گفتم که تو می گی زن ها الان همه حقوقی دارند و وقتی بهت می گم پس چرا در جامعه از نظر اقتصادی و علمی و اجتماعی از مردها عقب مانده اند تو می گی به دلیل این که با مردها تفاوت دارند. من اما می گم دقیقا همین جمله در کل طول تاریخ بعد از انقلاب کشاورزی باعث سه مشکل اساسی شده:
1) جامعه (وزنان )به دنبال دلیل اصلی مشکل,ریشه یابی و حل اون نرفته اند.
2) اعتماد به نفس دختران مون رو گرفته ایم و بسیاری از استعداد های بالقوه اون ها هیچ وقت شناخته نشده و به مرحله شکوفایی نرسیده.
3) بسیاری از حقوقشون رسما یا عرفا, آگاهانه یا نا آگاهانه پایمال شده.
من می دونم که در خلقت زن و مرد تفاوت هست.این مسلما جزو اطلاعات تازه کشف شده نیست. اما با توجه به این که اصلا نمی دونیم تفاوت های موجود بین زن و مرد تا کجا به خلقت اونها مربوط می شه و از کجا به بعدش زاده و معلول جامعه و تاریخ است بیاییم تا جایی که می تونیم این جمله و استدلال رو کمتر استفاده کنیم. این همه مدت مبنا رو براین گذاشتیم که طبیعت تمام این ظلم رو در حق زن کرده و خلقت متفاوتی به زن داده, یه مدت بگیم نه اصلا و ابدا تفاوتی (به غیر از بیولوژیکی) بین زن و مرد نیست و حتی اون هم با توجه به پیشرفت علمی بشر قابل جبران است. ببینیم این بار نتیجه چی می شه.ما طی یک تاریخ طولانی با گفتن این جمله چنان جنایاتی رو درحق زنان اعمال کردیم که قابل ذکر نیست.بسیاری از تفاوت ها رو داریم می بینیم که جامعه و نحوه تربیت دختر و پسر باعث می شد و الان اون تفاوت ها وجود نداره. شاید هنوز هم خیلی از تفاوت های موجود نتیجه همین جمله و استدلال باشه.شاید با حذف این جمله ی بسیار آسان از استدلال هامون بتونیم ظلم کمتری در حق دختران و جامعه روا کنیم.
خانم ها شما هم یه کم به خودتون بیاین. بابا حق رای رو زنی با انداختن خودش به زیر دست و پای اسب ها به دست آورد. یک زن شاعر ایرانی سال ها قبل در خیابان قطعه قطعه شد. زنان حق نوشتن نداشتند.زنان حق مالکیت نداشتند. و خیلی چیزهای دیگه. پیشینیان ماتلاش کردند و گاهی جان دادند تا این حقوق رو برای ما فراهم کردند. کار کنید. دخترانتون و پسرانتون رو به دور از تعصب بار بیارید. اعتماد به نفس تون رو به دست بیارید. به بهانه نگهداری از خانواده فعالیت های اجتماعی و علمی تون رو کنار نگذارید. نگهداری از خانواده مانع فعالیت های اجتماعی و کاری و علمی نیست. این فقط تنبلی و از زیر کار دررفتن است.بسیاری از زنان هر دوی این کارها رو باهم انجام می دهند. همون طور که خیلی از مردان هم هر دوی این کار ها رو باهم انجام می دهند. تلاش های پیشینیان رو قدر دانی کنید.زنان هم می توانند. اگر خود زنان به خود باوری نرسند چطور می خان خودشون رو در جامعه ارائه کنند. راه رو خیلی ها برای ما صاف کرده اند. ما هم این حرکت رو شتاب بدیم و راه رو برای دیگران صاف کنیم.
دوستتون دارم, خوش بگذره, به امید دیدار