عرض شود، امروز صبح رفتم یه سمینار در مورد وضعیت اقتصاد جهانی‌، به همچنین کانادا، و ایضاً وضعیت املاک و مستغلات و سرمایه گذاری در املاک.

چکیده آموخته‌های بنده:

۱. اقتصاد‌های در حال توسعه (Emerging) ده سال پیش سی‌ در صد نرخ رشد اقتصاد جهانی‌ رو تشکیل می‌دادند. امروز چهل و چهار در صد رو تشکیل میدند، و تا ده سال آینده این نرخ به هفتاد در صد می‌رسه. به عبارتی، ده سال آینده دیگه نمیشه بهشون گفت emerging مارکت!

۲. متوسط نرخ بدهی یک خانوار کانادایی نسبت به در آمد شون ۱۶۵ به ۱۰۰ هست، که دقیقا همون نسبتی هست که در آمریکا و در انگلیس وجود داشت، زمانی‌ که مشکلات بزرگ اقتصادیشون پیدا شد. البته، در کانادا لزوماً این مشکل پدید نخواهد اومد، ولی‌ دقیقا به همین دلیل، بانک‌ها شرایط ‌واگذاری وام رو مشکل کرده اند.

۳. رکود اقتصادی در کانادا حدود یک سال طول کشید، که دلایلش با دلیل رکود در آمریکا متفاوت بودند. دلیل رکود در کانادا بیشتر به علت رکود در آمریکا بود. بزرگترین مصرف کننده کانادا در دنیا امریکاست، و طبیعتا وقتی‌ اقتصادش راکد بشه، کانادا هم دچار رکود خواهد شد.

۴. نرخ بهره در آمریکا و (بنابر این) کانادا نیمه سال ۲۰۱۵ رشد خواهند کرد، که انتظار میره رشد املاک رو کند بکنند.

۵. کانادا تا قبل از این که آمریکا نرخ بهره رو بالا ببره، نمیتونه این کار رو بکنه. دلیلش؟ همین که نرخ بهره در کشوری بالا بره، ارزش پولش بیشتر میشه، بنا بر این صادرات کانادا به آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارتی، اگه کانادا نرخ بهره ش رو بیش از آمریکا بالا ببره، داره قایق آمریکا رو سوراخ میکنه. 🙂 یکی‌ بر سر شاخ بن می‌برید…

۶. آقا کارنی احتمالا به این دلیل استعفا کرده که شغلش در کانادا براش یکنواخت بوده! کانادا رشد کند اما یکنواختی داره، و هیچ اتفاق هیجان انگیزی درش رخ نمیده.

۷. بیشترین نرخ رشد جمعیت مهاجر در استانهای مانیتوبا و آلبرتا هست و خواهد بود، که به دلیل نرخ پایین بی‌کاری هست. با نرخ بی‌کاری حدود ۵% میشه به راحتی‌ گفت که یک کاری منتظر هر مهاجری هست که می‌رسه. قیمت خونه هم اونجا هنوز پایین هست.

۸. در حل حاضر در تورنتو بیش از ۱۲۸ پروژه خانه سازی (شامل کاندومینیوم ها) وجود داره. شیکاگو که با تورنتو در یه مقیاس هستند، فقط ۲۲ پروژه در دست احداث داره. این نشون میده که به هر حال، زمانی‌ این بازار کاندومینیوم در تورنتو افت خواهد کرد، که بنا بر این بازار خونه رو هم با خودش پایین خواهد کشید.

۹. زمانی‌ که قیمت مستغلات و املاک افت کنه، هنوز میشه در بازار املاک سود ساخت، که بیشتر به دلیل در آمد حاصل از پول اجاره‌ هست.

۱۰. درسته که نرخ بی‌کاری در آمریکا ۷% گزارش میشه، ولی‌ اگه دو دسته “under employed” و نیروی کاری نا امید شده (که دیگه دنبال کار نمی‌گردند) رو هم در نظر بگیریم، این عدد به ۱۴% می‌رسه، که بسیار جدی است.

نتیجه گیری کلی‌ این که، تا میتونید میزان بدهیتون رو سبک کنید که نرخ بهره‌های بالاتر طی‌ دو سال آینده در راه است.

بسیار خوش حال و خرسند هستم که وقتی‌ به کسی می‌رسم تمام مدت در مورد بچه حرف نمیزنم.

چیزی که قبلا (که بچه نداشتم) نمیتونستم بگم، و الان به راحتی‌ می‌تونم بگم، اینه که بچه‌ها واسه پدر مادرشون (و حالا گیریم پدر بزرگ مادر بزرگشون) جالب و ناز نازی هستند. تو رو جان هر کی‌ دوست دارین، تا کسی بهتون گفت سلام علیکم مثلِ وروره شروع نکنین از ‌نمکی بودن بچه‌هاتون حرف بزنین. یه ده در صد، بیست در صدی اوکی هست اگه در مورد بچه حرف بزنین، ولی‌ مردم اونقدری که شما فکر می‌کنین عاشق دونستن اخبار بچه شما نیستن. این لذت خیلی‌ زیاد رو (و راست راستی‌ لذتش خیلی‌ زیاده)، تو رو جان هر کی‌ دوست دارین، واسه خودتون و فامیل درجه یک نگاه دارین.

دوستتون دارم، خوش بگذره، به امید دیدار